Logo
home fibromyalgie artrose over mij

 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Beweegt wel u genoeg?

"Veel gezondheidswinst te behalen door meer te bewegen"


'Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken' (bron: www.gezondheidsraad.nl)

Ja, we weten allemaal dat bewegen gezond is en dat we het meer moeten doen. Maar als je fibromyalgie hebt, valt dat lang niet altijd mee. Soms zitten je spieren zó vast dat het wel lijkt alsof er geen beweging in te krijgen is. En dan is op de stoel blijven zitten of in bed blijven liggen een aantrekkelijke optie. Voor de korte termijn dan. Want ook al beweeg je maar kort, toch wordt de doorbloeding en de stofwisseling beter. En dat heeft altijd een positief effect. Tientallen lichaamsfuncties profiteren hiervan. (o.a. hersenfunctie, darmfunctie, nierfunctie)

Hoe pak je dit bewegen nu goed aan, zodat je echt gaat opbouwen?

Ok: doe eerst een test stukje, bijvoorbeeld 5 minuten wandelen. Als dat goed gaat is dat je uitgangspunt. Dan ga je 3x per dag 5 minuten te wandelen. Niet meer, niet minder. De volgende dag worden dit 6 minuten, de dag daarop 7, enzovoort.  Op een gegeven moment kom je op een punt dat je het maximum hebt bereikt, bijvoorbeeld 15 minuten. Je blijft dan een poos lang die 15 minuten doen. Je doet nooit meer dan het (met jezelf) afgesprokene, ook al voelt het goed. Je blijft dus strikt BINNEN de lijntjes. Zodat als je weer thuis bent, je ook nog energie over hebt.

Samengevat:

  • Van tevoren bedenken hoe lang en hoe vaak je gaat bewegen; dit test je eerst uit.
  • Stoppen als er nog energie over is. Géén grenzen overschrijden.

Kies iets wat je fijn vind om te doen en doe dit licht intensief. Fietsen, wandelen, Nordic Walking en zwemmen in warm water zijn beweegvormen die geschikt zijn bij fibromyalgie. Ga jij liever paardrijden of volleyballen? Prima, zolang je maar tijdig stopt.

Onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat Tai Chi (en daarmee ook Qi Gong, het 'zusje' van Tai Chi) beter werkt voor fibromyalgie patiënten dan trainen in de sportschool.

In mijn bewegingstrainingen ( Fibro bewegingstraining) wordt altijd rekening gehouden met jouw mogelijkheden. Voor meer info klik je op de knop hiernaast.

Wil je meer weten over hoe je jouw persoonlijke situatie kan verbeteren?Maak dan snel een afspraak voor een gratis adviesgesprek.

 

Vorige Volgende

Op een rijtje

Lezing
Is fibromyalgie geneesbaar?
Delden
25 september, 19:30
Ik wil graag een gratis adviesgesprek
Mini-cursus Artrose
Wat moet je doen en laten bij artrose
Mini-cursus Fibromyalgie
Grip op fibromyalgie
Ontspannings training
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl

Dans je pijnvrij
Klik hier voor de privacyverklaring
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo
Vereniging
Integrale
Vitaliteitkunde
Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut