Fibromyalgie

een ware kwelling

Fibromyalgie gaat gepaard met pijn en stijfheid in de spieren, pezen, gewrichten en bindweefsels en veroorzaakt vaak grote vermoeidheid. De pijn is het heftigst op bepaalde plekken in het lichaam, de zogenaamde tenderpoints. Deze tenderpoints laten een heel specifiek beeld zien. Hieronder staan ze aangegeven.

Tender points

Voor meer informatie over spierreuma (polymyalgia rheumatica) kan je onderaan deze pagina kijken.

Symptomen

De symptomen van fibromyalgie zijn zo veelomvattend en zo verschillend per persoon dat het gemiddeld vijf jaar (!) duurt voordat er een diagnose wordt gesteld.

De acht meest voorkomende klachten bij fibromyalgie zijn:
  • Wijdverbreide pijn, zeer wisselend in intensiteit, plaats en moment.
  • Stijfheid van spieren en gewrichten.
  • Slaapstoornissen , waarschijnlijk veroorzaakt door de pijn. Vooral het doorslapen is een probleem. De diepste slaapfase wordt zelden bereikt, waardoor het herstel van lichaamscellen en het aanvullen van energie niet kan plaatsvinden. Men wordt (bijna) nooit uitgerust wakker. Daardoor: grote vermoeidheid of uitputting, ook wisselend.
  • En de zogenoemde 'brainfog'; je duf en wazig voelen, niet goed kunnen nadenken, woorden niet kunnen vinden, je verspreken, dingen niet kunnen onthouden.
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbare darm syndroom (IBS): buikpijn, obstipatie, diarree, opgeblazen buik.
  • Angsten en depressies.

Pijnschaal

Er is nog een hele rij van bijkomende klachten die vaak voorkomen bij fibromyalgie. Ik noem er hier een aantal:
  • veel transpireren
  • misselijkheid
  • dove huid
  • pijn op borst
  • overgevoelig voor parfums
  • spiertrekkingen en spasmes
  • evenwichtsproblemen
  • tintelende ledematen
  • stemmingswisselingen
  • overgevoeligheid voor licht, geluid en drukte
  • overgevoelig voor aanraking
  • opgezwollen handen en voeten
  • ontregelde menstruatie
  • rusteloze benen
  • droge mond en ogen
  • blaasproblemen
  • voedselallergieën
  • gewichtstoename
  • jeuk
  • kaakklachten
  • wazig zien
  • het koud hebben
  • spierzwakte
  • winderigheid
  • opvliegers

Symptomen

Systemen en stelsels

Het lijkt erop dat bijna alle symptomen thuishoren in één van de volgende groepen:
  • het immuunsysteem werkt onvoldoende (waardoor griepachtige verschijnselen)
  • het hormonale systeem is uit balans ( waardoor o.a. stemmingswisselingen, opvliegers, menstruatieklachten, gewichtstoename)
  • het maag-darmstelsel werkt niet goed
  • het centraal zenuwstelsel reageert overgevoelig

Centraal zenuwstelsel

De laatste onderzoeken hebben aangetoond dat het centrale zenuwstelsel (CZS) anders reageert dan bij gezonde mensen. De pijnprikkels komen harder door en houden ook veel langer aan. De verklaring waarom mensen met fibromyalgie vaak zo overgevoelig zijn voor aanraking en pijn is eindelijk gevonden! Hierdoor komt fibromyalgie in een ander daglicht te staan. Waar eerder altijd gesproken werd van een reumatische aandoening kan je het nu ook onder neurologische aandoening plaatsen.

Sociaal

Een van de zaken die als erg vervelend wordt ervaren is dat de symptomen per moment, per uur en per dag kunnen wisselen, waardoor de onvoorspelbaarheid enorm is. Dit maakt het sociale leven ingewikkeld en frustrerend voor mensen die lijden aan dit syndroom. Zij moeten vaak kort van tevoren hun afspraken afzeggen, wat vaak niet begrepen wordt door de omgeving.

Ingrijpende levensgebeurtenissen

Bij de groep mensen die lijdt aan fibromyalgie komt het bovengemiddeld veel voor dat er in de jeugd zeer ingrijpende gebeurtenissen hebben plaatsgevonden of dat er een slechte band was/is met een of beide ouders. Ook lijken er aanwijzingen te zijn dat op een later moment een ingrijpende gebeurtenis of (auto)ongeluk kan leiden tot het ontstaan van fibromyalgie. Bijvoorbeeld een whiplash ongeluk wordt regelmatig genoemd als moment van ontstaan van fibromyalgie. Dit zou verklaard kunnen worden uit het feit dat een gebrek aan 'basisveiligheid' de nier-energie uitput. De nier-energie is de basis van alle energie in het lichaam. Als je je lang in een overlevingsstand bevindt, gaat er in de hormonale balans al veel scheef omdat er door contante stress veel cortisol wordt aangemaakt. Een langdurig te hoog cortisolniveau geeft de volgende klachten: slaapproblemen, concentratiestoornissen, depressies, een slecht functionerend immuunsysteem, uitputting, overgewicht… Komt dit je bekend voor?

Psychosomatisch?

De aandoening werd eerder vaak psychosomatisch genoemd. Dit is slechts ten dele waar, omdat weliswaar de psychische belasting wel aanwezig is, maar de reactie van het lichaam daarop voornamelijk chemisch (hormonaal) van aard is. Bovendien heeft niet iedereen een dergelijke belastende achtergrond.

Weefselveranderingen

Snijzaalonderzoeken laten zien dat de weefsels daadwerkelijk zichtbaar zijn aangetast bij fibromyalgie. Verklevingen van de bindweefsels( fascia) zijn het meest opvallend. Door deze verklevingen is de celstofwisseling verstoord. Dit heeft invloed op de doorbloeding van de weefsels. Pijn en stijfheid zijn één van de gevolgen.

'Vijanden' van fibromyalgie

Na relatief goede periodes kan fibromyalgie ineens opvlammen. We spreken van zogenoemde flare-ups. Deze kunnen een uur aanhouden maar ook dagen of weken. Flare-ups kunnen getriggerd worden door:
  • kou en vochtig weer
  • tocht
  • stress
  • verkeerde voeding
  • thermisch te koud eten
  • een verkoudheid oplopen

Polymyalgia rheumatica (spierreuma)

Polymyalgia rheumatica, ofwel spierreuma, is een aandoening die veel lijkt op fibromyalgie, maar zeker ook verschillend is ervan.

Bij spierreuma wordt er een ontstekingsfactor aangetoond in het bloed. Er is sprake van spierpijn, vooral in de nek-schouderregio en het bekkengebied. De pijnklachten zijn ’s nachts en in de vroege ochtend het meest aanwezig. Er is soms sprake van koorts en gebrek aan eetlust waardoor men kan afvallen. Ook is er sprake van vermoeidheid. Spierreuma kan wel 2 tot 3 jaar duren, maar gaat vrijwel altijd over.

Zijn de lezing en workshop wel nuttig voor mij?

Ja, ik vind dat er voor mensen die spierreuma hebben ook een enorme winst te behalen is door het volgen van mijn programma. Het 1 op 1 traject ziet er wel anders uit dan voor fibromyalgie. Daarover informeer ik je graag persoonlijk.

lees meer over deze therapie