Actieplan Artrose

Doel van dit actieplan is minder pijn en meer souplesse voor het hele lichaam.
De conditie van alle gewrichten wordt beter.

Actie 1: Voeding
We gaan je voedingspatroon onder de loep nemen en aanpassen. Hiermee wordt de eerste belangrijke stap gezet naar herstel. Alle belastende voedingsmiddelen worden zoveel mogelijk vermeden en vervangen door voedzame alternatieven. Zo komt het bot en kraakbeen in steeds betere conditie. Aan bod komen onder andere: suikers, granen, groente uit de nachtschadegroep en vlees.

Actie 2: Vitamines en mineralen
De juiste supplementen (o.a. vitamines en mineralen) inzetten voor minder ontstekingen en een gezonder kraakbeen. Hierdoor wordt pijn minder. We kijken naar: vitamine D, glucosamine en chondroïtine en naar nog veel andere stoffen die bewezen effectief zijn bij het verbeteren van artrose.

Actie 3: Behandelen van de pijn
Behandelen van de pijnlijke gewrichten. Al het weefsel rondom de pijnlijke gewrichten wordt voorzichtig losgemaakt, zodat de doorbloeding en stofwisseling geoptimaliseerd worden en er herstel kan plaatsvinden. Hierdoor zal de pijn verminderen en je welzijn toenemen.

Actie 4: Beweegplan
We stellen een beweegplan op, zodat er een opbouw kan plaatsvinden in de dagelijkse activiteiten. Ontstekingswaarden zakken, de pijn vermindert.

Delen van deze tekst zijn afkomstig uit het blog ‘Artrose; er mee leren leven? Ik dacht het niet!’ van Marjolein Dubbers (energiekevrouwenacademie.nl) Met toestemming gebruikt.