Logo
home fibromyalgie artrose over mij aanvullende
informatie
 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Jodium


Behalve pijn is vermoeidheid waarschijnlijk één van de meest vervelende dingen waarmee je te maken hebt als fibromyalgie patiënt. Deze vermoeidheid heeft waarschijnlijk meerdere oorzaken. Dit keer wil ik het hebben over de rol die een jodiumtekort hierbij kan spelen. Jodium is een belangrijk mineraal die de schildklier voorziet van zijn belangrijkste voedings- en energiebron.

Bij een jodiumtekort gaat de schildklier langzamer werken en dat kan leiden tot vermoeidheid, spierzwakte en gewichtstoename.
Andere symptomen zijn:

  • verhoogde hartslag
  • kortademigheid
  • droge huid
  • breekbare nagels
  • koude handen en voeten (dit kan ook een vitamine B12 tekort zijn)
  • een koude neus
  • een vergrote schildklier
  • brainfog (o.a. geheugenverlies en concentratiestoornissen)

Als je fibromyalgie patiënt bent, komen een aantal van deze symptomen jou waarschijnlijk bekend voor!
Onze jodium inname is in de afgelopen jaren flink gedaald; er wordt minder brood gegeten, mensen gebruiken minder zout met koken en het zoutgehalte in het brood is ook gedaald.

Een gemiddelde boterham bevat ongeveer 20µg jodium. Als je op een dag geen vis of zeewier eet dan ben je op boterhammen aangewezen voor je jodiuminname. Je moet dan 7 á 8 boterhammen eten wil je aan de aanbevolen hoeveelheid van 150µg komen. Vrouwen die borstvoeding geven hebben 200µg jodium per dag nodig.

Jodium zit vooral in witte vis en zeewieren en in mindere mate ook in garnalen, mosselen, eieren, yoghurt en melk. Vegetariërs en veganisten zijn aangewezen op brood en zeewieren.

De gemakkelijkste manieren om voldoende jodium binnen te krijgen zijn:

  • Regelmatig witvis eten ( b.v. kabeljauw of koolvis)
  • Zeewier toevoegen aan je soep of salade (vooral kombu bevat veel jodium)
  • Brood eten waar gejodeerd zout aan toegevoegd is
  • Jodiumdruppels nemen als supplement. Laat je in dat geval wel adviseren.

Je kunt ook jodium opnemen door het maken van een strandwandeling of door in zee te zwemmen. Dat komt omdat jodium ook door de huid en de longen wordt opgenomen!

Als je jodiumspiegel goed is dan heb je voldoende energie, kun je helder denken en is je immuunsysteem in staat om goed te werken. Dat is goed nieuws voor jou als fibromyalgie patiënt!

Gejodeerd zout (JOZO) is geen gezonde  bron van jodium want het bevat dan wel jodium, maar keukenzout bevat bijna geen andere mineralen en is belastend voor de nieren. In noodgevallen is dit natuurlijk wel beter dan niks. Kelptabletten zijn in de laatste jaren onderzocht naar hun jodiumgehalte. Conclusie: Het gehalte jodium is niet stabiel en meestal onvoldoende. De aanbevolen hoeveelheid jodium is 150µg per dag, de aanvaardbare bovengrens voor volwassenen is 600µg per dag.   Bij een tekort duurt het ongeveer 3 maanden voordat je jodiumgehalte weer op peil is. Laat je adviseren door een deskundig therapeut of arts.

Vorige Volgende

Lees hier hoe ik handel tijdens de
Corona-uitbraak

 

Op een rijtje

 
   
  Info-avond/lezing
Grip op fibromyalgie
 
  Ik wil graag een
gratis
adviesgesprek
 
  Ontspanningstraining
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
 
 

Dans je pijnvrij
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl
 
Klik hier voor de privacyverklaring.
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut