Logo
home fibromyalgie artrose over mij aanvullende
informatie
 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Help,
mijn hoofd doet het niet meer.


Brainfog, ofwel mist in je hoofd, komt veel voor bij mensen die last hebben van fibromyalgie. Het is een klacht waar ik veel cliƫnten over hoor. Het kan er uitzien als:

  • Vergeetachtigheid
  • Ontbreken van mentale helderheid
  • Concentratie stoornissen
  • Slecht focus kunnen behouden
  • Moeilijk op woorden kunnen komen

Het kan ook ervaren worden als mentale vermoeidheid. Het kan behoorlijke impact hebben op je studie of werk. Dit is heel erg vervelend en kan voelen alsof je je werk moet doen terwijl je dronken bent. Geen wonder dat je hier graag verbetering in wilt brengen!

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van brainfog?

Er zijn veel oorzaken aan te wijzen, ik ga op 6 hiervan in.

  1. Prikkelbare darm syndroom: soms een candidaschimmel infectie; heeft grote impact op je hersenfunctie.
  2. Schildklier werkt niet goed, het schildklierhormoon wordt niet goed aangemaakt. Bij fibromyalgie is vaak een jodiumtekort oorzaak van een te traag werkende schildklier. Hierdoor kan je onder andere last hebben van vergeetachtigheid en concentratieproblemen.
  3. Vitamine tekorten: Alle vitamines zijn heel erg belangrijk, maar voor een gezonde hersenfunctie zijn de volgende vitamines cruciaal: D3, foliumzuur en B12.
  4. Een dieet dat laag is in gezonde vetten. Omega 3 vetten zijn super belangrijk voor je brein!
  5. Slechte nachtrust, slaapgebrek.
  6. Gebrek aan beweging.

Er zijn nog meer oorzaken te vinden, zoals een zware metalen vergiftiging, psychische klachten, teveel stress of bijwerkingen van medicijnen. In dit blog wordt hier niet verder op in gegaan.

Wat kun je zelf doen om brainfog te verminderen?

  1. Drastisch suikers verminderen. Suikers en geraffineerde koolhydraten zijn een aanslag op je lichaam. Het kost erg veel energie om deze suikers te verwerken en die energie kan niet gebruikt worden door je spieren en hersenen. Dus bij fibromyalgie niet alleen een goed idee voor de helderheid in je hoofd, maar voor je hele energie niveau. Als je veel last hebt van buikpijn, opgezwollen darmen en/of misselijkheid, kan het zijn dat je een candida-infectie hebt. Dan kun je overwegen om ongeveer 6 weken lang een anti-candida dieet te volgen. Laat je adviseren voordat je hieraan begint.
  2. Zorg dat je genoeg jodium tot je neemt. Dan kan je schildklier beter zijn werk doen. Dit kan door supplementen te nemen, maar ook door meer witte vis en zeewieren te eten. Kijk bij mijn jodium blog voor meer informatie.
  3. Check of je voldoende niveau hebt van vitamine D3, foliumzuur en B12. In de winter zou je vanaf oktober tot en met april D3 moeten bij slikken; je krijgt door de zon en voeding niet meer voldoende binnen. B12: door het eten van vlees, vis of eieren zou je B12 niveau in principe voldoende moeten zijn. Als je twijfelt kun je bloed laten prikken. Foliumzuur zit vooral in groente, kruiden en lever. Eet elke dag minimaal 2 ons groente en het liefst meer!
  4. Eet voldoend goede vetten, vooral de omega 3 vetten. Goede bronnen hiervan zijn: vette vis of visoliecapsules, rauwe noten (walnoten, amandelen), zaden en pitten. Ook extra virgin olijfolie is een goede vetbron.(rauw gebruiken, niet voor bakken). Deze vetten en voedingsmiddelen moet je niet verhitten. Je kunt pitten en zaden wel eerst laten wellen in water of yoghurt (ongeveer een uur.) Vis moet eigenlijk zeer zacht gebakken worden, of gestoomd. Zo kort mogelijk en op een zo laag mogelijke temperatuur. Zo behoud je de voedingsstoffen het beste.
  5. Een goed slaapritme erop na houden; ook al slaap je slecht, probeer toch je ritme zo goed mogelijk te behouden door op tijd alle schermen uit te zetten, en op dezelfde tijden naar bed te gaan en op te staan. Als je moeilijk in slaap kunt komen door een overactief brein dan kun je overwegen om in de avond een supplementen combinatie te nemen van magnesium, 5-HTP en GABA. Laat je adviseren.
  6. Bij fibromyalgie heb je veel pijn. Dit kan een reden zijn om minder te bewegen. Het is aangetoond dat dit geen goed idee is. Probeer, ondanks de pijn, toch zo veel als mogelijk is te bewegen. Binnen je grenzen. Bouw rustig aan op. Meer bewegen geeft een betere hersenfunctie en over het algemeen zal je ook beter slapen.

Vorige Volgende

Lees hier hoe ik handel tijdens de
Corona-uitbraak

 

Op een rijtje

 
   
  Info-avond/lezing
Grip op fibromyalgie
 
  Ik wil graag een
gratis
adviesgesprek
 
  Ontspanningstraining
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
 
 

Dans je pijnvrij
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl
 
Klik hier voor de privacyverklaring.
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut