Logo
home fibromyalgie artrose over mij aanvullende
informatie
 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Fibromyalgie en meditatie


De pijn die ervaren wordt bij fibromyalgie noemen we ook wel myofasciale pijn. Dat wil zeggen dat de spieren en de fascia pijn doen. De fascia zijn de fijnmazige bindweefsels die als een netje of een vlies om de spieren heen liggen. Myofasciale pijn wordt beïnvloed door stress, spanning en trauma. Maar ook door slapeloosheid, boosheid en somberheid. Van alle verlichtende maatregelen die je kunt treffen voor pijn bij fibromyalgie staan ontspanningstechnieken op de eerste plaats.

Meditatie heeft een groot effect op pijnbeleving, slaappatroon en je centrale zenuwstelsel. Als je veel last hebt van fibromyalgie dan is het heel goed mogelijk dat je hooggevoelig bent en dat je hele lichaam makkelijk overprikkeld raakt. Ook is het zo dat je misschien niet goed reageert op reguliere pijnstillers, of dat je last hebt van de bijwerkingen. In dat geval kan meditatie een uitkomst zijn.

Voor ons Nederlanders is meditatie meestal niet makkelijk. Wij zijn over het algemeen doeners, die vooral niet snel zeuren, enne, kom op, nog even volhouden… Om op een matje te gaan stilzitten gaat je vast niet meevallen; wij zijn het niet gewend en zijn er niet mee grootgebracht.

Maar wat doet meditatie nu eigenlijk:

  1. Het reguleert je ademhaling
  2. Verbetert de zuurstofopname
  3. Ontspant de spieren
  4. Vermindert somberheid
  5. Verbetert de emotionele balans
  6. Verbetert je hersenfunctie: meer focus en betere concentratie
  7. Je voelt je gelukkiger
  8. Positief effect op je bloeddruk
  9. Je slaapt beter
  10. Je ontspant beter en ben minder schrikkerig
  11. Je ervaart minder stress
  12. Heeft een positief effect op Prikkelbare darm syndroom
  13. Je weerstand verbetert

Zoals je ziet zijn de positieve effecten enorm!

Wat is de makkelijkste manier om thuis te mediteren?


Alle telefoons, laptops, en andere elektronische apparatuur staan uit!!!
  1. Zet een pot rustgevende thee. Ga rustig op de bank (of in je luie stoel) zitten, alleen! Drink minimaal 2 koppen thee, in alle rust op, terwijl je niets anders doet dan elke slok goed proeven.
  2. Steek een of meerder kaarsen aan. Staar ontspannen naar de kaars. Met of zonder kop thee. Tien minuten is al goed, een half uur is beter.
  3. Haal rustig en diep adem. Het mag op zuchten lijken. Na elke uitademing volgt een adempauze van 3 tot 6 seconden. Doe dit 5 tot 10 minuten.
  4. Ben je al wat meer gevorderd? Dan kun je wat langer gaan stilzitten. Ogen dicht. Ongeveer een half uur is prima. Rustig ademen en voelen naar je lichaam is het enige wat je hoeft te doen. Gedachtes die boven komen laat je weer los….
  5. Korte meditatie: dit kun je vaak doen, gewoon op allerlei momenten: rustig 5 tot 10 keer diep in- en uitademen.

Kun je hierbij wel wat ondersteuning gebruiken? Je aansluiten bij een yogales of ontspanningstraining is dan zeker een aanrader. En ook voor ontspanning en meditatie geldt: oefening baart kunst, dus gewoon veel doen!

Wil je een proefles meedoen bij mijn BALANS-ontspanningstraining? Dat kan! Stuur mij een email of meld je aan via de website.(fysiovita.nl) Telefonisch aanmelden mag natuurlijk ook.

De training is op maandagavonden van 19:00 tot 20:30 uur, in Delden, Overijssel.

Vorige Volgende

Lees hier hoe ik handel tijdens de
Corona-uitbraak

 

Op een rijtje

 
   
  Info-avond/lezing
Grip op fibromyalgie
 
  Ik wil graag een
gratis
adviesgesprek
 
  Ontspanningstraining
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
 
 

Dans je pijnvrij
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl
 
Klik hier voor de privacyverklaring.
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut