Logo
home fibromyalgie artrose over mij aanvullende
informatie
 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Time out!


Het blijkt dat mensen die fibromyalgie hebben last hebben van een aantal gedachtes/emoties die ervoor zorgen dat ze niet genoeg tot rust kunnen komen.

Schuldig

De meeste mensen die lijden aan fibromyalgie hebben de neiging om meer te doen voor anderen dan voor zichzelf. Dat is op zijn minst gezegd opmerkelijk, want als je veel pijn hebt en erg moe bent, zou je denken dat je je energie wel voor jezelf kunt gebruiken. Het blijkt dat hieraan een schuldgevoel ten grondslag ligt. Ook al heb je fibromyalgie, ‘luieren’ voelt niet goed. Dit wordt nog versterkt als je veel onbegrip tegenkomt in je omgeving. Bang zijn om een aansteller gevonden te worden helpt niet mee.

Niet teveel, niet te weinig…

De waarheid ligt in het midden. Te weinig doen is niet goed, te lang inactiviteit wakkert ontstekingsprocessen aan. Echter blijkt dat stug doorgaan, ook als je pijnscore boven de 5 uitkomt ( 0 is geen pijn, 10 is zeer heftige pijn), je lichaam ook niet ten goede komt.  Heb je de neiging om met oogkleppen op door en maar door te gaan, dan is het misschien zo dat je dit doet uit schuldgevoel. Of omdat je bang bent of weigert om: jezelf te voelen, jezelf op de eerste plaats te zetten of je pijn serieus te nemen. Je voelt je verplicht om taken te doen die je waarschijnlijk ook wel had kunnen laten.

Er komt me een situatie in gedachten dat een vrouw met een drukke baan en veel pijn op haar vrije zondagmiddag nog even allerlei dingen ging regelen voor een jubileum van kennissen. Die tijd had ze beter kunnen besteden aan wat rust of meditatie.

Niet belangrijk genoeg…

Als je maar heel veel dingen doet voor anderen dan kan je daarvoor gewaardeerd worden. En dat kan heel fijn voelen. Maar dit mag nooit ten koste gaan van jezelf en daarmee van je eigen gezondheid. Dus kies regelmatig eerst voor jezelf en neem je eigen gezondheid serieus. Kies daarna heel bewust wat je nog wel gaat doen en voor wie. Maak daarin een strenge selectie. Je hoeft niet voor iedereen klaar te staan. Te lang doorgaan met een stijgende pijnscore doet fibromyalgie verslechteren. Het herstel duurt dan langer.

Vlucht…

Maar blijven rennen voor je werk, gezin, vrienden of kennissen kan een vlucht zijn. Niet te hoeven toekomen aan jezelf, niet te willen voelen hoe het met je is. Veel ballen in de lucht willen houden, niet willen stoppen; het is niet goed voor je gezondheid om jezelf te overladen met activiteiten als je pijn hebt. Je hoeft niet bang te zijn dat je verandert in een egoïst als je elke dag een paar rustmomenten inbouwt. De kans dat je pijn verminderd en je je rustiger en energieker voelt is groot en realiseer je vooral dat hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter dat is voor je omgeving.

Conclusie:

  1. Neem je pijnsignalen serieus
  2. Stop tijdig met rondrennen
  3. Zet jezelf op de eerste plaats, wanneer mogelijk
  4. Rust regelmatig, maar niet te lang. Drie kwartier tot een uurtje is mooi.
  5. Zeg vaker ‘nee’ en voel je daar niet schuldig over

Ik wens je veel succes met deze opdracht! Kun je wel wat support gebruiken? Bel me dan gerust. De eerste sessie (30 minuten) is gratis en vrijblijvend.  Wil je meer weten over fibromyalgie en hoe je kunt verbeteren? Regelmatig geef ik lezingen/ info-avonden waarbij ik al mijn kennis deel. Kijk voor de agenda op mijn website: www.fysiovita.nl

Vorige Volgende

Lees hier hoe ik handel tijdens de
Corona-uitbraak

 

Op een rijtje

 
   
  Info-avond/lezing
Grip op fibromyalgie
 
  Ik wil graag een
gratis
adviesgesprek
 
  Ontspanningstraining
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
 
 

Dans je pijnvrij
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl
 
Klik hier voor de privacyverklaring.
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut