Logo
home fibromyalgie artrose over mij aanvullende
informatie
 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Slaap je slecht?


Een van de nevensymptomen van fibromyalgie is slecht slapen. Hoor jij bij de groep die hier last van heeft? Als fibromyalgie patiënt heb je een lichaam dat erg overprikkeld is of snel overprikkeld raakt. Een van de dingen die bijdraagt tot die overprikkeling is het kijken naar blauw licht.

Screentime

Alle apparaten waar blauw licht uit komt geven een verstoring op de as van cortisol/serotonine/melatonine. Cortisol hoort in de ochtend hoog te zijn, het geeft motivatie en energie. Het maakt je klaar om in actie te komen. In de avond zakt je cortisolgehalte en word je steeds slaperiger. Nu stijgen de hormoonniveau’s die je slaperiger en meer ontspannen maken. Dat zijn onder andere 5-HTP en melatonine.

Blauw licht verstoort dit proces enorm. En niet alleen het licht van computer- en telefoonschermen maar ook die van de televisie. Kijken naar blauw licht, meer dan 30 seconden, geeft een forse cortisolpiek. Dus binnen een minuut is je waak- en slaapritme verpest. Vooral als het al donker is, is dit heel schadelijk

Alleen minder moe?

Meer cortisol maakt niet alleen minder moe; het richt nog veel meer schade aan. De stress-respons van teveel cortisol in de avond laat het volgende zien:
  1. Minder moe
  2. Minder ontspannen
  3. Minder regeneratie (herstel)
  4. Gevoeliger voor ontstekingen
  5. Kans op overgewicht

Gamen

Ik heb het hier niet alleen over ingewikkelde actiegames, maar ook over een spelletje Patience of een spannende film. Wat gebeurt er in je lichaam?
  1. Je bloeddruk stijgt
  2. Je hartslag stijgt
  3. Je spierspanning is hoger
  4. Je bloedsuikerspiegel wordt ontregeld
  5. De vertering van je voedsel verloopt vertraagd

Last

Het mag duidelijk zijn dat als je al veel last hebt van pijn en vermoeidheid én je slaapt bovendien erg slecht, dat je er veel aan kunt doen om deze stressfactor in de avond fors terug te schroeven.

De aanbeveling is om na acht uur ’s avonds alle bronnen van blauw licht te verbannen. Dan heeft je lichaam twee uur de tijd om tot rust te komen. Je kunt dit nog wat ondersteunen door ontspanningsoefeningen te doen.

Slaap lekker!

Vorige Volgende

Lees hier hoe ik handel tijdens de
Corona-uitbraak

 

Op een rijtje

 
   
  Info-avond/lezing
Grip op fibromyalgie
 
  Ik wil graag een
gratis
adviesgesprek
 
  Ontspanningstraining
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
 
 

Dans je pijnvrij
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl
 
Klik hier voor de privacyverklaring.
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut