Natuurlijke pijnstilling

Een van de naarste symptomen van fibromyalgie is de voortdurende aanwezige pijn. Omdat dit ogenschijnlijk niet of amper te beïnvloeden is word je er vaak dol van. Ik probeer hier een aantal tips te geven voor natuurlijke pijnstilling die pijn kunnen verlichten. Vaak gebeurt dit niet direct, maar voor de iets langere termijn is het zeker de moeite waard.

Doen:

1. Regelmatig in beweging blijven. Liever 10 maal per dag kort bewegen dan één maal per dag lang en daarna weinig. Bij lang stil zitten raken veel weefsels “verstopt”, je doorbloeding en stofwisseling gaan plat en dit geeft pijn.
  2. Natuurlijke pijnstilling kan als supplement worden genomen in de vorm van MSM, PEA en bijvoorbeeld Boswellia. Ook kan een combinatie van deze middelen goede resultaten geven. Laat je voorlichten door een professional!
  3. Voldoende groene groente eten, en groene kruiden. De vitamines en mineralen die hierin zitten werken ontstekingsremmend.
  4. Koken met ontstekingsremmende specerijen zoals bijvoorbeeld curcuma (geelwortel) en gember. Dit kan prima door de soep, (pasta)saus of nasi.
  5. Ook vitamine D3 en magnesium hebben een pijnstillende werking. Laten jouw bloedwaardes een laag niveau zien? Dan is een supplement nemen zeker een goed idee!. Laat je adviseren door een professional!
  6. Diep ademhalen. Een tot drie maal per dag 5 minuten diep ademhalen kan je pijn laten zakken

.

Vermijden:

1. Stress: angst, paniek en stress laten onder andere het cortisol-niveau chronisch stijgen en dit wakkert ontstekingen aan.
  2. Te lang doorgaan met werk (wat dan ook) als je al pijn hebt. Dit maakt de pijn erger. Dus in beweging komen is goed, maar op tijd stoppen en je rust pakken is ook erg belangrijk!
  3. Junkfood eten en voeding met suikers. Dit geeft echt meer ontstekingen in je lichaam én dus meer pijn.
  4. Laat omega 6 olie staan ( b.v. zonnebloemolie, raapzaadolie). Dit wakkert ontstekingen aan.

Zoals je ziet zijn er best veel dingen die je kunt inzetten tegen pijn. Het inplannen en volhouden hiervan is de grootste uitdaging. Zeker als je een druk leven hebt. De meeste dingen die ik heb genoemd helpen na ongeveer een maand al, maar na 3 maanden is het effect nog beter.

Succes!

Vorige Volgende