Logo
home fibromyalgie artrose over mij aanvullende
informatie
 

Delden
-
Winterswijk

Telefoon hoorn 06 289 731 63

 

 


Facebook logo

Plannen


Je gezondheidsplan maken en plannen

Ik merk in de praktijk dat er behoorlijk wat mensen zijn die de basis van verbeteren bij fibromyalgie goed snappen. Het in de praktijk brengen van deze stappenplannen is echter niet altijd even eenvoudig. Het kan zijn dat je het al druk genoeg hebt met werk of gezin om het overzicht te behouden, of dat je concentratievermogen op dit moment niet optimaal is.

Verbeteren

Om structureel te verbeteren is het nodig dat je een aantal maatregelen neemt en dingen doet, die je vrij consequent doorvoert. Het is niet erg om een dag te missen, maar in de regel moet je wel je maatregelen doorzetten. Om dit te ondersteunen kan het heel behulpzaam zijn om bijvoorbeeld een medicijnenbakje aan te schaffen voor je supplementen, zodat je niets vergeet.

Ook het kopen of maken van een kalender, agenda of planner kan een nuttige stap zijn om je gezondheidsplan of je actieplan in te plannen en (als gedaan) te kunnen afstrepen. Zo weet je elke dag wat je wel/niet gedaan hebt en krijg je ook inzicht in wat je moeilijk vindt of wat je makkelijk laat schieten.

Tips

  1. Elk stappenplan moet zeker het volgende bevatten:
    1. Rustmomenten/ontspannen
    2. Bewegen/wandelen
    3. Gezonde maaltijden
    4. Supplementen (extra vitamines en mineralen)
  2. De agenda of planner moet minimaal 6 maanden bevatten, deze tijd heeft je lichaam nodig om te verbeteren
  3. Elke dag genoeg ruimte voor je stappenplan
  4. Wat ruimte voor aantekeningen
  5. Een beginsituatie vastleggen (moe, pijn, concentratie, opvliegers etc. Scoor jezelf van 1-10)
  6. Elke 4 weken een tussen evaluatie doen

Wat je erop zet hangt af van je persoonlijke situatie, maar zou er zo uit kunnen zien:

Ik merk dat de lastigste dingen om in te plannen zijn: de diepe ademhaling/ ontspanningsmomenten/meditatie/yoga. In onze cultuur zijn we er meestal niet mee opgegroeid en overslaan of vergeten is zo gebeurd. Toch is het mijns inziens het belangrijkste waarmee je moet beginnen.

Dus: plannen én DOEN !!!

Veel succes!

Vorige Volgende

Lees hier hoe ik handel tijdens de
Corona-uitbraak

 

Op een rijtje

 
   
  Info-avond/lezing
Grip op fibromyalgie
 
  Ik wil graag een
gratis
adviesgesprek
 
  Ontspanningstraining
Anderhalf uur lang tot diepe ontspanning komen
(alleen in Delden)
 
 

Dans je pijnvrij
Ervaar hoe je door dansen je pijn kunt verlichten.

Je bent van harte welkom


Bezoek movejoy.nl
 
Klik hier voor de privacyverklaring.
 
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten logo VIV logo Zorgkaart Nederland logo Vortex Healing logo Stichting Ortho Health Foundation logo Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlands Paramedisch
Instituut